Project “boeken”

Wij starten de projectweken met een bezoek aan de bibliotheek. Tijdens de rondleiding maakten we kennis met de regels van de bib en leerden we dat we er boeken kunnen lenen en hoe dat in zijn werk gaat. De tweede dag volgde de grote verrassing. Boekenpiet bracht een grote koffer met zijn boekenverzameling mee uit Spanje en omdat hij zo weinig tijd heeft deze drukke dagen mochten wij ze lenen. Daarin staken allerlei boeken: Kookboeken, prentenboeken, kranten, sprookjesboeken, strips, … Daarna kwam hij regelmatig op bezoek om te kijken of we ook wel zorg droegen voor zijn boeken en via een brief vertelde hij welke boeken we de die dag mochten gebruiken. Donderdag mochten we boekenpiet zijn kookboeken uit de koffer halen. Hij stopte in zijn lievelingskookboek het recept van pannenkoeken. Oma Cox kwam samen met oma M. Louise pannenkoeken bakken met de kleuters. We hebben ze allemaal opgesmuld maar ééntje bewaard voor boekenpiet. Vrijdagmorgen lag er weer een brief. Deze dag waren de stripboeken aan de beurt. Boekenpiet voegde kleine prentje uit de verschillende strips bij de brief zodat de kleuters de verschillende prenten konden associëren met de juiste strip en de kleine prenten erin konden zoeken. Maandag lazen we de krant, oefenden we de scheurtechniek en maakten we bladwijzers. Dinsdag kwam de papa van Issa een verhaaltje vertellen in 't spaans, Issa hielp bij het vertalen. De kleuters hebben ook genoten van boekenpiet zijn sprookjesboeken. Juf Nathalie vertelde het verhaal van Doornroosje, de volgende dag werd het verhaal van Hans en Grietje verteld en mochten de kleuters het dramatiseren. De vertelavond was ook een groot succes. Het was heel gezellig om samen in een sfeervolle klas in pyajama naar een verhaaltje te luisteren. Vrijdagmorgen volgde een grote verrassing. Boekenpiet had zijn boekenkoffer terug opgehaald maar bracht sinterklaasboekjes voor ons mee. Hij bedankte ons met koekjes voor de goede zorgen en we mogen speelgoed bestellen voor onze klas. Bedankt aan alle mama's en oma's die tijdens de projectweken een mooi verhaal kwamen vertellen.

Schrijfdans

Tijdens een activiteit schrijfdans oefenden de kleuters hun fijne motoriek. Met scheerschuim en verf in verschillende herfstkleuren schilderden ze op muziek een herfsttafereel.

Herfst

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  Verleden week maakten we een herfstwandeling naar het bos. De kleuters bewonderden de natuur en verzamelden een heleboel "herfstschatten"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Puzzelkampioen

We puzzelen in onze klas met de puzzelrups. Alle puzzels zijn getekend met een gekleurd bolletje (groen, roze, geel, blauw, oranje, rood, zwart) naargelang het aantal stukjes en moeilijkheidsgraad. De kleuters beginnen bij groen. Als ze 3 groene puzzels gemaakt hebben en dus drie streepjes in het vakje hebben, mogen ze het vakje groen kleuren en bij de volgende kleur beginnen. Paulien is  "puzzelkampioen " geworden. Zij heeft alle vakjes van de puzzelrups gekleurd en kan dus al puzzels maken van 100 stukjes. Zij werd beloond met een troffee (ketting met zilveren puzzelstuk)

Dikke proficiat voor Paulien

Verjaardagen in oktober

In oktober waren Cas, Els en Jules jarig. Zij mochten alle drie 5 kaarsjes uitblazen.

Halloween

Thema fruit

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                Om ons thema te beginnen brachten alle kleuters een stuk fruit mee naar de klas. Onze fruitmand was goed gevuld met verschillende soorten fruit dat we hebben gebruikt om te sorteren, te tellen, te wegen, te bespreken en natuurlijk ook om te proeven. Donderdag gingen we naar de fruitmarkt in Genk. We wandelden langs de verschillende fruitkramen en kochten bekende en minder bekende fruitsoorten. Van enkele gulle marktkramers kregen we bananen, mandarijntjes en appels. Na een uurtje op de markt was het winkelwagentje van de juf helemaal vol en stapten we terug op de bus richting Gewaai. In de klas proefden we  minder bekende fruitsoorten zoals: mango, granaatappel, kaki's en ananas. De vlinders van onze klas hebben fruit gewogen met de balans en oefenden de begrippen zwaar, licht, zwaarder, lichter…We leerden tellen, bijdoen en wegdoen met het gezelschapsspel appeltjes plukke . Vrijdag hebben we van al het fruit dat nog over was, fruitsatés gemaakt. Alles was op en de kleuters weten nu dat gezonde tussendoortjes ook heel lekker kunnen zijn.

levensloop

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     Omdat wij samen heel veel geld hadden ingezameld voor levensloop, moesten we met de vlinderklas 337 rondjes lopen tijdens de sponsorloop. Om alles een beetje visueel te maken en de kleuters te motiveren om nog een rondje te lopen maakten we samen in de klas een "looprups". Voor ieder rondje dat ze liepen of wandelden kregen ze een stempel op hun stempelkaart en voor iedere stempel mochten ze een bolletje uitdoen op de looprups. 337 rondjes, een onmogelijke opdracht dachten we, maar dankzij de hulp van ouders en grootouders zijn we er zeker in geslaagd om al die rondjes te lopen. Bedankt aan alle mama's, papa's, oma's, opa's…voor de steun en aanmoediging tijdens de loop en voor de centjes die jullie sponsorden voor levensloop. 

Thema: Mijn lichaam en zintuigen

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     Met mijn handen kan ik klappen, met mijn voeten kan ik stappen, met mijn armen kan ik draaien, met mijn handen kan ik zwaaien… Dit liedje leerden de kleuters over hun lichaam en de voorbije 2 weken hebben we ontdekt en ervaren wat we met dit wonderlijke lichaam nog allemaal kunnen doen. De eerste dag maakten we een levensgrote tekening en bespraken daarbij alle delen van het lichaam. Namiddag mochten de kleuters elkaar op de speelplaats omlijnen met stoepkrijt. We tekenden een kindje en boetseerden mannetjes met plasticine. Via allerlei spelletjes leerden de kleuters grote lichaamsdelen aanvoelen maar leerden ze ook kleinere en minder beleefde lichaamsdelen herkennen, benoemen en lokaliseren. De 2de week kwamen alle zintuigen aan bod. Handen om te tasten, oren om te horen en tijdens een waarneming kijken met je ogen mochten de kleuters experimenteren met brillen, vergrootglazen en verrekijkers. Ook deden de kleuters ervaringen op rond ruiken en proeven. Ze probeerden de verschillende geuren te herkennen ( koffie, ajuin, parfum, appelsien, choco, munt…) en de geurpotjes te associëren met het voorwep. Ze proefden zuur, zoet en zout en probeerden geblinddoekt te proeven wat er in hun mond zat. Via het boek "Mijn binnenste buiten" ontdekten de kleuters dat er spieren en botten onder hun huid zitten en deden ze proefjes waarbij ze hun hartje en longen aanvoelden. Het thema werd afgesloten met een activiteit waarbij alle zintuigen werden geprikkeld. De kleuters genoten van de relaxatieoefeningen en een heerlijke massage in een donkere ruimte met sfeermuziek, en de heerlijke geur van wirookstokjes. De voorbije weken hebben de kleuters een duidelijker beeld gekregen van de opbouw van hun lichaam en ontdekten ze de vele mogelijkheden ervan.

Een zusje voor Dylana

Dylana werd de fiere, grote zus van Elisa. Proficiat aan mama, papa en Dylana, geniet van jullie kleine spruit!