Inloggen

Thema “Hans en Grietje”

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        We werken in onze klas 2 weken rond het sprookje van Hans en Grietje. Onze poppenhoek werd omgebouwd tot bos en we maakten er een groot peperkoekenhuis met echte snoepjes om in te spelen. Het hok voor Hans, de ketel van de heks en verkleedkleren voor de verschillende personages nodigden uit om het sprookje uit te beelden en te dramatiseren. Ook mocht iedere kleuter zijn eigen snoephuisje maken met cake, gesmolten chocolade, suikerglazuur en verschillende snoepjes. Later werden die natuurlijk lekker opgesmuld, en de kleuters hadden net zoveel honger als Hans en Grietje want er bleef geen kruimeltje van over. In de tijd van de gebroeders Grimm waren er nog geen robotten, maar wij probeerden Hans en Grietje met de beebot naar het peperkoekenhuisje te brengen. Door het robotje juist te programmmeren met de verschillende pijtjes,moesten de kleuters vooruit denken welke stapjes de beebot moest nemen en daar is heel wat inzicht voor nodig. Het thema werd afgesloten met een toneeltje voor de kleuters van de andere klassen. Er werd goed geoefend zodat iedereen zijn/haar rol goed kende en het optreden werd afgesloten met het liedje van Hans en Grietje dat we leerden. We kregen een daverend applaus en als slot mocht iedereen een snoepje van het peperkoekenhuisje kiezen.