Inloggen

14 mei ’18 – techniek: Politie

Binnen dit thema stond TECHNIEK gedurende 2 weken centraal.
De eerste week mochten we kennismaken met de politie. Wat zijn de taken van de politie? Wat hebben ze aan? Hoe kunnen ze zo snel zijn? Hoe sporen ze boeven op? We begonnen natuurlijk met een brainstorm over dit thema, daarna vulden we de brainstorm aan met allemaal nieuwe woorden die we geleerd hadden. 
We maakten een gevangenis en een politiebureau in de klas waar de kleuters zich konden verkleden en taken konden uitvoeren zoals ze dat in het echt doen. 

We deden een waarneming om het echte uniform van de politieagent te leren kennen. Ze waren erg gefacineerd door de speciale riem die agenten om hebben, maar ook het kogelwerende vest was erg indrukwekkend. We zijn hier al begonnen met een techniek – probleemstelling: Hoe krijg je een kogelwerend vest aan? Hoe doe je die riem aan zodat hij past? Ze ontdekten dit simpelweg door het te doen, te beleven,…
 

Nu we wisten wat agenten allemaal nodig hadden, mochten we zelf aan de slag! We maakten een techniekhoek waar de kleuters zelf handboeien mochten maken met kosteloos materiaal en hulpmateriaal ( plakband, touw, scharen, ijzerdraad, pijpenragers,…). Ze mochten zelf kiezen welke materialen ze wilden gebruiken, maar ook hoe ze dit gingen doen bepaalden ze zelf. Ze kregen enkele technische voorwaarden. Aan deze 2 voorwaarden moesten de handboeien  voldoen:  je 2 handen moeten erin kunnen (passen, meten, vergroten, verkleinen,…) en het moest 'stevig' zijn (je moet je constructie testen en bijsturen). Dit was eventjes uitdagend, maar toen ze uitprobeerden, faalden en toch doorgingen, kwamen er hele mooie en orginele resultaten tevoorschijn!

     

In week 2 kwamen de kleuters binnen en de hele klas stond op zijn kop! Er was een boef geweest… stoelen lagen om ver, ramen stonden open, … 
Alle kleuters waanden zich gelijk agenten en ze wilden graag hun speurneus opzetten! We gingen samen op zoek naar de boef! 
We bekeken de vinger en handafdrukken van dichterbij en we deden microscopisch onderzoek.  We probeerden zelf technieken uit om zo goed mogelijk vinger en handafdrukken te maken: water, zand, verf, inkt, … Dit was erg leuk om te doen! 

We moesten ook veel bewijzen vastleggen… Dit deden we met een camera. De kleuters leerden hoe een fototoestel werkt. Hoe maak je een foto? Hoe bekijk je de foto terug? Hoe hou ik de camera goed vast zodat ik niet alleen vingers op de foto heb staan? Dit draait immers allemaal om TECHNIEK! 🙂 
We maakten een WANTED muur, waar de kleuters konden poseren als boef.
     

We werkten ook met de techniekdoos rond sloten. In de klas hingen hangsloten en fietssloten. De kleuters moesten proberen alle sloten te openen met verschillende sleutels. Ze bleven doorgaan tot alle sloten geopend waren, de betrokkenheid was erg hoog! 

Ook op de tafel werden allerlei materialen en hulpmaterialen (gereedschap) gelegd om verschillende technieken te ontdekken rond het openen en sluiten van  verschillende dingen. bv: verschillende soorten flessen, portomonee's,…  Het was erg opvallend dat ze allemaal eerst probeerden met hun eigen handen alles te openen en pas later grepen naar de hulpmaterialen. 

De laatste dagen werkten we ook rond het verkeer. Er kwam een hometrainer in de klas waarop we de hele dag mochten fietsen. Ook mochten we onze eigen fiets meenemen en via een checklist gingen ze hun eigen fiets controleren. Hierbij mochten ze de verschillende onderdelen ook uittesten. bv: pedalen, bel, verlichting,…   
De juf liet zien hoe je een band oppompt met een pomp. 

We kregen ook bezoek van de politie zelf. Anita kwam met haar politiewagen de speelplaats opgereden om ons van alles te laten zien over de politie! En wat was dat een lieve agente! 
Ze vonden de luidspeaker en de sirene erg leuk!

    

We kregen een erg leuke fiets die we HELEMAAL mochten demonteren. Over techniek gesproken… de kleuters kregen verschillende gereedschappen en mochten aan de slag! Wat waren ze fier bij elk los schroefje of moertje.

 

Uiteindelijk is de boef zichzelf komen melden… Het was Puckie (hondje) die heel graag de uiltjesklas binnen wilde komen. Na een ondervraging van de kleuters zijn we erachter gekomen waarom: hij wou zo graag de kruimels komen opeten van de koekjes die de kleuters soms achterlaten onder de tafels…. 🙂 
Het was Puckie al snel vergeven en ze gaven Puckie zelf koekjes en héél veel knuffels.

Uiteraard hebben we ondertussen ook geoefend voor het schoolfeest. Ze hadden er erg veel zin in en wat hebben ze het UITSTEKEND gedaan op het schoolfeest!!!!!!! 
Voor alle kleuters een HELE grote duim! 

Het was een ERG leerrijke tijd! 

Druk op onderstaande foto om naar het fotoalbum van de techniekweken te gaan. 

Groetjes, 
Juf Nelissa