Inloggen

19 feb – 9 maart Sprookjes

Juf Lize in de klas

Hieronder een stukje wat juf Lize allemaal in de klas heeft gedaan met de kleuters!
De kleuters hebben het heel erg leuk gehad!

Di.: 

In de klas waren overal berensporen te zien (kleine-middel-grote), de kinderen volgden de sporen en kwamen uit bij drie beren. Via een korte bespreking over gegaan op het voorlezen van het sprookje ‘goudlokje en de drie beren’ .

Klei: wie dit wou kon de haren van goudlokje namaken met klei en deze op een geplastificeerd prentje kleven.

Crea: deel 1 van de crea activiteit werd begonnen nl. het uitprikken van de oren en de neus van de beer. Ze mochten kiezen tussen bruin of zwart.

Afsluitend spel: van groot naar klein. De kinderen mochten elk iets nemen uit de klas (na duidelijke afspraken). Daarna opdrachtjes zoals van groot naar klein, dik naar dun, klein naar groot leggen.

Woe:

Voeldoos met hierin 5 rozen, de kinderen mochten om de beurt voelen en raden wat er in de doos zat. Korte bespreking over de roos:

            Hoe ziet de roos er uit?

             Ruikt ze lekker/vies?

             Kennen we een prinses met de naam van deze bloem?

Voorlezen van het verhaal ‘Doornroosje’

Crea: sommigen konden al beginnen aan het verven van de beer d.m.v. een vork. Anderen prikten nog de oren en neus uit.

Ik had mijn lichtkoffer meegenomen met de sprookjesfiguren (goudlokje en Doornroosje), waar ze mee konden spelenà deze koffer vul ik ook dagelijks aan met de figuurtjes waar we het op dat moment over hebben.

Ik had een Doornroosje spelletje mee dat ik met enkele kinderen gespeeld heb.

Met de blokken konden ze een kasteel van Doornroosje bouwen. Ik had een voorbeeld en een schemaatje mee en heb eerst met de kleuters die dit wilden samen nagedacht over hoe een kasteel er uit moet zien en hoe we dit met blokken konden doen. in het begin vrij weinig eigen inbreng maar de dagen erna toch gezien dat ze er mee bezig waren en zelf kastelen begonnen te bouwen 😊

In de leeshoek konden ze de verhaaltjes die we al gezien hadden nog eens rustig bekijken of in het zoekboek van prinsessen kijken.

Aan het eind van de dag had ik de prenten van het verhaal nog eens door elkaar gehaald en hebben zij die in de juiste volgorde gelegd.

Do:

Een beetje de focus gelegd op wat sprookjesfiguren nu eigenlijk allemaal dragen.

Ik had een grote koffer met hierin kledij van prinsessen/elfjes/kabouter/ridder en nog enkele attributen zoals kroontjes/toverstaf enz. deze hebben we besproken. We hebben de kledij ook eventjes aangetrokken en eens gekeken hoe een prinses/ridder loopt (eigenlijk een beetje drama). Van deze dag heb ik geen foto’s, totaal niet aan gedacht maar ik was best ziek :/

Vrij:

Er lag plotseling een brief op de stoel van de juf, hier stond in dat de zeven dwergen die nacht de klas waren binnen gekomen omdat ze het koud hadden. Ze hadden zich wel verstopt dus moesten de kleuters hen alle zeven gaan zoeken. We verzamelden de dwergen, telden ze goed na en daarna las ik het verhaal van Sneeuwwitje voor.

Ik had een mini lotto spelletje van Sneeuwwitje gemaakt waar 4 kleuters mee konden spelen.

In het winkeltje lagen rozen en toverstafjes om mee te spelen

Op het einde van de dag deden we het spiegelspel. Twee kleuters gingen tegenover elkaar staan, de ene beeldde iets uit en de andere deed dit na. Dit vonden ze wel grappig. Op het laatste heb ik nog enkele bewegingen gedaan voor wat meer variatie en deden ze mij na.

Ma.

Vandaag gingen we het over ‘Frozen’ hebben, dus had ik een waarneming rond ijs. En als grote verrassing begon het te sneeuwen! Dat was dus een mooie inleiding op mijn dagthema 😊

Olaf bezocht de klas en we deden enkele proefjes met ijs

Voelen (met ijsblokje over de handen en dan merkten ze op dat er ook water op de handen was, hoe kwam dit nu?)

        Meten

        Drijven/zinken ijsblokjes?

        Waaruit bestaan ijsblokjes, wat gebeurt er als je er op gaat staan?

        Waarom en hoe smelten ijsblokjes?

We hebben zelf ook een speelgoedje (cliqs blokje) in een bekertje met water gedaan en buiten gezet, regelmatig gaan kijken en ja hoor! Het water werd ijs. De kom waarin de ijsblokjes van de waarneming zaten heb ik laten staan in de klas, ze gingen regelmatig kijken en kwamen dan enthousiast zeggen dat er alweer ijsblokjes wegwaren. Ook eens geteld (we hadden eerst zes ijsblokjes en toen waren er twee weggesmolten, hoeveel hebben we er nog?)