Inloggen

7 mei ’18 – Verjaardag Janne

We vierden ook nog de verjaardag van Janne! 
Ze werd 4 jaar en dat hebben we gevierd! 
Alle kleuters kregen een heerlijk ijsje op deze mooie zonnige dag en wat hebben ze gesmuld…

HIEP HIEP HOERA VOOR JANNE!!!!
Dikke verjaardagszoenen van alle uiltjes

9 april ’18 – ridders, jonkvrouwen, koning Goedhart en draken!

Gegroet aan alle ouders, 
 

Drie weken lang hebben we gewerkt rond dit Middeleeuws thema!
Het begon allemaal bij de eerste brief van koning Goedhart die ons vraagt om echte ridders en jonkvrouwen te worden, de kleuters zagen dit gelijk zitten en deden alles wat koning Goedhart vroeg in zijn brieven. 
Zo maakten ze een echt kasteel met kantelen, kanonsgaten, een ophaalbrug die op en neer kan, een vlag,…. 
Natuurlijk konden de kleuters zich volledig uitleven door zich te verkleden als ridder, nar en jonkvrouw, maar ook in de andere hoeken speelden ze gericht rond dit thema. bv: tekenhoek – prinses en kasteel leren tekenen,  playmobiel-tafel met kastelen en ridders, bouwhoek kastelen bouwen, leeshoek boekjes over ridders en kastelen,…

Ze kregen steeds meer brieven en ze deden steeds weer hun uiterste best om echte ridders en jonkvrouwen te worden. Ze moesten zichzelf beschermen en verzorgen, zei de koning. Ze maakten zelf zwaarden, een helm, een spiegeltje, juwelen en een jonkvrouwenkroon! Zo konden ze creatief bezig zijn, maar ook hun fijne motoriek werd gestimuleerd.

We leerden een liedje van ridder Martijn en ridder Koen aan, alsook een versje over een paard dat in galop gaat. Ook hebben ze met de beebot mogen programmeren! Ze moesten de beebot instellen om naar het kasteel te gaan of naar de draak. Tellen en ruimtelijk inzicht is hier erg belangrijk! 

Kleuters mochten zelf vrij schilderen over het thema, sommigen maakten draken en sommigen vonden de ophaalbrug erg interessant. 🙂 We hebben ook schrijfdans gedaan, waarbij ze een kasteel via schrijf-motorische oefeningen hebben getekend op muziek. 

We gingen ook op uitstap naar de waterburcht in Lanaken, waar ze een echt kasteel van dichtbij mochten bekijken. Elke kleuter kreeg een eigen detailkaartje die ze mochten gaan zoeken bij het kasteel. Na even zoeken, hebben ze allemaal hun eigen fotootje gevonden! 🙂 We deden nog heel wat leuke dingen; een gouden-munten-zoektocht, touwtrekken, paardje doorgeven, zingen, picknicken, naar de toren gaan, maar we eindigden deze zonnige dag in de speeltuin.
Hier kregen ze ook nog een lekker ijsje! Oh, wat was het fijn!

Daarna kwamen de zwaarden pas in de klas…. want de koning had ons gezegd dat we moesten leren vechten. Maar ze mochten ook alleen vechten tegen draken of vijanden die ongevraagd het kasteel binnen wilden komen. De kleuters mochten met hun zwaard door een hoepel steken door gerichte oefeningen te doen.

We eindigen het thema met het bezoek van koning Goedhart die met zijn zwaard alle kleuters tot ridder of jonkvrouw slaat! Oh, wat waren ze trots!!!! Ze kregen allemaal een écht diploma en namiddag eindigen we het feest met chips. 

Mijn excuses voor de vele foto's binnen dit thema, ik was een beetje te enthousiast, denk ik.
Druk op één van onderstaande foto's om naar het fotoalbum te gaan.

Groetjes,
Juf Nelissa 

 

28 april ’18 – schoolreis ‘Alles Kids’ en schaatsen

Beste ouders, 

Eindelijk was het zover… SCHOOLREIS! 
Via de kalender hadden we elke ochtend afgeteld naar deze dag… Met z'n allen met de bus naar de binnenspeeltuin! 
De kleuters hebben zich helemaal mogen uitleven in de speeltuin, ze hebben gedanst op het podium en hebben genoten van lekkere frietjes en een ijsje in de middag! 
Op de terugweg naar school waren ze erg moe, verschillende uiltjes heb ik al slapend kunnen vastleggen op foto! 🙂 
Dan moet het wel héél leuk zijn geweest! 

Maar dat was nog niet alles, we zijn ook nog gaan schaatsen in Hasselt. 
De kleuters mochten eerst wat wennen aan het ijs. Ze mochten met hun schoenen op het ijs spelen met heel wat verschillend spelmateriaal dat op de ijsbaan ter beschikking was. 
Daarna was het tijd voor het echte werk…. alle kleuters kregen schaatsen aan en een helm op.
Via spelletjes probeerden ze te blijven staan op het ijs, dit lukte met vallen en opstaan! 🙂 

Nogmaals een dikke merci aan de mama van Yana voor de extra hulp! 

Klik op de foto links voor naar het album van de schoolreis te gaan en klik op de foto rechts om naar het album van het schaatsen te gaan. 

 

 

,          

 

Groetjes,
Juf Nelissa

19 maart – Ei, kuiken, kip

Beste ouders,

Het zijn hele drukke weken geweest in onze klas. We zijn op kleutersportdag geweest, waarbij de kleuters via verschillende materialen en opdrachten zich helemaal konden uitleven. Nogmaals heel erg bedankt aan de mama van Janne voor de extra hulp! Ook is Stacey op bezoek geweest, ze kwam even een kijkje nemen in haar oude klasje! De kleuters waren reuze-enthousiast!!! 
Ook hebben we de verjaardag van Jonathan gevierd, hij is jarig in de vakantie.

HIEP HIEP HOERA VOOR JONATHAN! Hij wordt 4 jaar! Dikke verjaardagszoenen! 

 

Natuurlijk hebben we ook veel geleerd over eieren, kuikens en kippen. 
De kleuters kwamen binnen en hadden niet door dat Doortje de kip in haar hok al stond te wachten op hen, tijdens het kringmoment hoorden ze iets vreemd… Toen zagen ze Doortje pas zitten in haar hok verstopt onder een handdoek. 🙂 
De kleuters waren erg enthousiast en verwelkomden Doortje met open armen, het liefst wilden ze haar wel voor altijd houden. Doortje legde namiddag ook nog een ei, wat een leuke verrassing! 
We ontdekten de eigenschappen van een kip en leerden heel wat nieuwe dingen. 
De kleuters vonden het een goed idee om een kippenhok te bouwen in de klas, via verschillende foto's bepaalden de kleuters zelf de eigenschappen die ons kippenhok moest hebben. Via verschillende materialen maakten ze zelf een kippenhok, ze moesten hier samenwerken en probleemoplossend denken. Enkel het dak was een beetje moeilijk, maar ze waren erg trots op hun kippenhok. Ze hadden een plan, voerden hem uit, testen het uit en keurden het goed.  Kleuters die wilden, mochten een kippenhok schilderen of een kippenhok bouwen van blokken. 

De kleuters leerden dat er verschillende dieren eieren leggen. Ze leerden het verschil tussen een rauw en gekookt ei, we deden allerlei waarnemingen rond eieren om de eigenschappen te ontdekken. Bv: vliesje, eiwit, eigeel, schaal, kleur,… 
We maakten eieren op verschillende manieren klaar: spiegelei, roerei en omelet. Ook kookten we harde en zacht gekookte eieren. Natuurlijk mochten ze volop proeven! 
We deden ook allerlei proefjes rond eieren. Wist je dat je heel hard in een ei kan knijpen? Wist je dat als je een ei 3 dagen in azijn legt dat de schaal dan helemaal verdwijnt en je een stuiterbal-ei krijgt? Wist je dat je een ei rechtop kan laten staan? De kleuters wel, zij hebben dit zelf mogen ontdekken.

We leerden verschillende liedjes aan en een versje over het kuiken. Er kwamen 3 kuikens op bezoek: Jippie, Joppie en Jappie. De kuikentjes waren al iets groter en konden dus zelf rondlopen, dat vonden de kleuters fijn. Ze aaien en kijken en leren op deze manier respect opbrengen voor diertjes. Via een filmje zagen ze hoe een kuikentje geboren wordt en dat hij donsveertjes heeft. 

We knutselden een paasmandje door verschillende fijnmotorische technieken in te zetten, ze maakten zelf een kuikentje in een ei door zelf de vormen te tekenen en uit te knippen. Op deze manier kregen we allemaal unieke kuikentjes, ze waren erg mooi!

 

Tekenen is erg 'hot' in onze klas, daarom bood ik verschillende stappenplannen aan rond Pasen waarbij ze gerichter aan de slag kunnen gaan in de tekenhoek.
In de experimenteerbak werd kippenvoer aangebracht, hier konden de kleuters vullen en ledigen, trechters gebruiken en eierdoosjes vullen. 

We luisterden naar het paasverhaal, deden een moeilijke matrix rond eieren en kippen en we deden schrijfdans (ovaal en liggende acht) waarbij ze op groot papier fijnmotorische bewegingen mogen oefenen. Ze deden het super! 

De laatste dag was de paashaas langs geweest en mochten ze eitjes zoeken in de klas! Wat een geluk! 
Om het Paasfeest te vieren, maakten we zelf nog lekkere eiersalade.

Fijne Paasdagen!!

Groetjes,
Juf Nelissa

 

                 

Druk op de groepsfoto voor naar het fotoalbum te gaan van Pasen.
Druk op de foto van het springkasteel om naar het fotoalbum van de sportdag te gaan. 

12 maart – Chocolade

Beste ouders,

Maandag zijn we begonnen met thema chocolade, een voorloper op thema Pasen. 
De kleuters namen héél veel chocolade mee naar school, een grote dankjewel hiervoor! 

We ontdekten de verschillende soorten chocolade en de juiste benamingen. Witte chocolade, pure en melkchocolade. De kleuters proefden kleine stukjes en daarna deden we een raadspelletje.

De kleuters zagen via een filmpje hoe chocolade werd gemaakt, ze ontdekten dat er kleine cacaoboontjes bestaan waarvan cacaopoeder gemaakt wordt. Het woord 'cacao' vonden ze heel erg moeilijk, er werd verschillende keren gezegd dat chocolade komt van een 'kakboom'. 🙂 
We proefden echte cacaopoeder en dit vonden ze niet lekker. Ik legde uit dat suiker en melk nodig zijn om lekkere chocolade te maken. Toen we dit probeerden, werd het wel goedgekeurd.
Ze ondervonden al snel dat er in witte chocolade geen cacao zit, want cacao is bruin en witte chocolade is wit. 
Logisch toch? 🙂

We deden een wiskundig spelletje rond wegen van chocolademuntstukken, waarbij de begrippen meer, minder en evenveel aan bod kwamen. Ook moesten ze met de dobbelsteen gooien, waarbij ze gericht moesten tellen.

We leerden een leuk versje aan en we dansen op het liedje van 'chocoade' van mini-disco.
Ook deden we waarnemingen en ontdekten hoe chocolade aanvoelden, rook, eruit zag,… We ontdekten dat chocolade smelt in je hand door de warmte en ook weer hard wordt als je het terug koud laat worden.

De kleuters kunnen vanaf nu hun eigen boterham smeren, want ze leerden met een mes choco smeren op een boterham.  We maakten ook een werkblad rond chocolade.

We maakten chocolade crispies, kleine pralines met snoepjes en chocolademelk! Het was SMULLEN! 

Tijdens het turnen stond evenwicht en kruipen op het programma als hoofddoel.

Op het einde kwam natuurlijk ook aan bod dat we altijd goed onze tanden moeten poetsen als we snoep of chocolade eten en dat we naast deze kleine tussendoortjes heel veel gezonde dingen moeten eten! 🙂

Het was een fijne week! 
Groetjes,

Juf Nelissa

 

 

19 feb – 9 maart Sprookjes

Juf Lize in de klas

Hieronder een stukje wat juf Lize allemaal in de klas heeft gedaan met de kleuters!
De kleuters hebben het heel erg leuk gehad!

Di.: 

In de klas waren overal berensporen te zien (kleine-middel-grote), de kinderen volgden de sporen en kwamen uit bij drie beren. Via een korte bespreking over gegaan op het voorlezen van het sprookje ‘goudlokje en de drie beren’ .

Klei: wie dit wou kon de haren van goudlokje namaken met klei en deze op een geplastificeerd prentje kleven.

Crea: deel 1 van de crea activiteit werd begonnen nl. het uitprikken van de oren en de neus van de beer. Ze mochten kiezen tussen bruin of zwart.

Afsluitend spel: van groot naar klein. De kinderen mochten elk iets nemen uit de klas (na duidelijke afspraken). Daarna opdrachtjes zoals van groot naar klein, dik naar dun, klein naar groot leggen.

Woe:

Voeldoos met hierin 5 rozen, de kinderen mochten om de beurt voelen en raden wat er in de doos zat. Korte bespreking over de roos:

            Hoe ziet de roos er uit?

             Ruikt ze lekker/vies?

             Kennen we een prinses met de naam van deze bloem?

Voorlezen van het verhaal ‘Doornroosje’

Crea: sommigen konden al beginnen aan het verven van de beer d.m.v. een vork. Anderen prikten nog de oren en neus uit.

Ik had mijn lichtkoffer meegenomen met de sprookjesfiguren (goudlokje en Doornroosje), waar ze mee konden spelenà deze koffer vul ik ook dagelijks aan met de figuurtjes waar we het op dat moment over hebben.

Ik had een Doornroosje spelletje mee dat ik met enkele kinderen gespeeld heb.

Met de blokken konden ze een kasteel van Doornroosje bouwen. Ik had een voorbeeld en een schemaatje mee en heb eerst met de kleuters die dit wilden samen nagedacht over hoe een kasteel er uit moet zien en hoe we dit met blokken konden doen. in het begin vrij weinig eigen inbreng maar de dagen erna toch gezien dat ze er mee bezig waren en zelf kastelen begonnen te bouwen 😊

In de leeshoek konden ze de verhaaltjes die we al gezien hadden nog eens rustig bekijken of in het zoekboek van prinsessen kijken.

Aan het eind van de dag had ik de prenten van het verhaal nog eens door elkaar gehaald en hebben zij die in de juiste volgorde gelegd.

Do:

Een beetje de focus gelegd op wat sprookjesfiguren nu eigenlijk allemaal dragen.

Ik had een grote koffer met hierin kledij van prinsessen/elfjes/kabouter/ridder en nog enkele attributen zoals kroontjes/toverstaf enz. deze hebben we besproken. We hebben de kledij ook eventjes aangetrokken en eens gekeken hoe een prinses/ridder loopt (eigenlijk een beetje drama). Van deze dag heb ik geen foto’s, totaal niet aan gedacht maar ik was best ziek :/

Vrij:

Er lag plotseling een brief op de stoel van de juf, hier stond in dat de zeven dwergen die nacht de klas waren binnen gekomen omdat ze het koud hadden. Ze hadden zich wel verstopt dus moesten de kleuters hen alle zeven gaan zoeken. We verzamelden de dwergen, telden ze goed na en daarna las ik het verhaal van Sneeuwwitje voor.

Ik had een mini lotto spelletje van Sneeuwwitje gemaakt waar 4 kleuters mee konden spelen.

In het winkeltje lagen rozen en toverstafjes om mee te spelen

Op het einde van de dag deden we het spiegelspel. Twee kleuters gingen tegenover elkaar staan, de ene beeldde iets uit en de andere deed dit na. Dit vonden ze wel grappig. Op het laatste heb ik nog enkele bewegingen gedaan voor wat meer variatie en deden ze mij na.

Ma.

Vandaag gingen we het over ‘Frozen’ hebben, dus had ik een waarneming rond ijs. En als grote verrassing begon het te sneeuwen! Dat was dus een mooie inleiding op mijn dagthema 😊

Olaf bezocht de klas en we deden enkele proefjes met ijs

Voelen (met ijsblokje over de handen en dan merkten ze op dat er ook water op de handen was, hoe kwam dit nu?)

        Meten

        Drijven/zinken ijsblokjes?

        Waaruit bestaan ijsblokjes, wat gebeurt er als je er op gaat staan?

        Waarom en hoe smelten ijsblokjes?

We hebben zelf ook een speelgoedje (cliqs blokje) in een bekertje met water gedaan en buiten gezet, regelmatig gaan kijken en ja hoor! Het water werd ijs. De kom waarin de ijsblokjes van de waarneming zaten heb ik laten staan in de klas, ze gingen regelmatig kijken en kwamen dan enthousiast zeggen dat er alweer ijsblokjes wegwaren. Ook eens geteld (we hadden eerst zes ijsblokjes en toen waren er twee weggesmolten, hoeveel hebben we er nog?)

30 januari ’18 – Rood, geel en groen…dat zijn de kleuren van carnaval!

Er kwam een podium, heel wat verkleedkleren, attributen en carnavalsmuziek in de klas!
Het was echt carnaval bij ons. 
We namen ook afscheid van Stacey ! Stacey verhuist naar een ander huis, dus ook naar een andere school. 
We zullen haar enorm missen! Veel succes op je nieuwe school lieve Stacey!

Klik op onderstaande foto om mee te genieten van onze carnavalmomenten.

 

Roodkapje en de boze wolf

Dinsdag begonnen we aan een nieuw thema, namelijk: 'Roodkapje en de boze wolf'
Voor de kerstvakantie werd heel duidelijk dat ze hier meer over wilden leren. Aan de juf dus om het thema roodkapje uit te werken!

Het thema is dus helemaal zelfgekozen door de kleuters, dit sluit heel goed aan bij het ontdekken en leren van kleuters. Waar ze immers volledig geinteresseerd in zijn, gaan ze beter onthouden, zich beter concentreren en dus ook iets uit leren! 

Normaal verandert de juf de poppenhoek helemaal, maar deze keer was het de beurt aan de kleuters! Ze waren dolenthousiast toen ze hoorden dat ze zelf de poppenhoek mochten veranderen in het thema van roodkapje. We brainstormden eerst samen en ze kwamen tot de conclusie om het huisje van mama, het huisje van grootmoeder, maar ook het bos na te maken. Alle kleuters hielpen mee, ze hebben zelfs de spullen die we niet konden gebruiken mee naar het containerklasje gedragen waar we de spulletjes even neerzetten die we niet gebruiken. Uiteindelijk is de poppenhoek een groot succes geworden door meubels te verplaatsen, materialen weg te zetten, maar er ontbrak nog iets….

HET BOS?! Ilyas kwam op het idee om de boom van de aanwezigheden te gebruiken, dit deden we. We maakten daarna nog schilderijen van bomen om het bos helemaal af te maken.

We vouwden mandjes waar techniek aan bod kwam. We stempelden deze en maakten lekkere koekjes voor erin. We telden koekjes, we rijmden met de rijmkaartjes van de boze wolf en grootmoeder enwe schilderden roodkapje. We deden ook nog een goede knipoefening, waarin we bruine stroken moesten knippen die het bos voorstelden.

Natuurlijk werd het verhaal van roodkapje verteld, zelfs op verschillende manieren zodat de fantasie helemaal werd geprikkeld. We speelden het verhaal na in de poppenhoek, maar ook bij de duplo maakten ze huisjes en speelden ze met de poppetjes het verhaal na.

Het was een groot succes! 

Geniet van de foto's.

Groetjes, juf Nelissa

 

15 januari ’18 – rollebollen

Op 15 januari gingen we rollebolle in het sportcentrum van Genk! 
Hier hebben ze via leuke bewegingsspelletjes zich helemaal kunnen uitleven. 
Geniet van de foto's!

                                                 

Proost op het nieuwe jaar! + Samira werd 4 jaar!

Nog enkele foto's van onze nieuwjaarsreceptie waar we hebben geproost op het nieuwe jaar!
We stempelden vuurwerk en leerden een nieuw onthaalliedje aan. 
Het was een hélé leuke start na de kerstvakantie.

Samira werd in de kerstvakantie 4 jaar, ze trakteerden op lekkere cupcakjes!
HIEP HIEP HOERA!!!

Klik op de foto's voor naar het fotoalbum te gaan.