18 mei ’18 – Robots en de eenvoudige stroomkring

We begonnen het project met een leuk verhaal "Franky" van Leo Timmers. Sam is een grote fan van robots en gelooft echt dat ze bestaan. Iedereen in omgeving lacht hem echter hiermee uit. Maar Sam gaat verder en slaagt erin zelf een robot te maken. Franky wordt zijn vriend en samen beleven ze leuke dingen. Maar… Franky wordt verdrietig. Hij wil terug naar zijn familie en vrienden op de planeet waar allemaal robots wonen. Gelukkig komt het ruimteschip hem even later halen en iedereen gelooft Sam in het bestaan van robots. 

De jongens en meisjes van het eerste leerden wat meer over robots. Wat is een robot eigenlijk? Welke soorten robots bestaan er? Hoe werkt een robot? 

We leerden ook een leuk lied: "robot rommelpot". 

Op donderdag en vrijdagnamiddag deden we hoekenwerk. De leerlingen gingen met de juf aan de slag met de onderzoeksvraag "Hoe kan je een lamp doen branden?" We ontdekten dat we een gesloten stroomkring moesten maken met een batterijhouder, een batterij, een lampje en stroomdraden. Toen dit eenmaal goed lukte, gingen we verder op onderoek met de vraag: "Door welke materialen kan de stroom waardoor het lampje brandt?" We kwamen zo bij de isolatoren en geleiders. 

De kinderen in de andere hoeken gingen bouwen met houten blokken en satéprikkers en schuimpjes. De onderzoeksvraag hier was: "Hoe kan ik stevig bouwen en hoe kan ik hoog bouwen?" Verder knutselden ze ook een robot uit papier. Het waren twee leuke en onderzoekende namiddagen! Wordt vervolgd! 

 

17 & 18 mei ’18

Tijdens het project Techniek, wilden de juffen ons kennis laten maken met dingen die te maken hebben met elektriciteit. We startten het project met een verhaal over een Robot, Franky.

Daarna leerder we wat meer over robots. Wat een robot nu eigenlijk is en welke robots bestaan, hoe een robot werkt, …  Doorheen de weken van het techniekproject leerden we ook een lied: Robot Rommelpot. 

Op donderdag- en vrijdagnamiddag gingen we met de juf aan de slag in een hoekenwerk.
Er werd ons de vraag gesteld: "Hoe kan je een lamp doen branden?". We maakten kennis met stroomkringen, bouwden deze ook zelf en gingen verder op onderzoek naar geleiders en isolatoren. 

Andere groepjes werkten aan andere (technische) opdrachten, zoals: een stevige contructie bouwen en robots knutselen uit papier. 

 

 

14 mei ’18 -Start project TECHNIEK

Vandaag starten we met ons project rond TECHNIEK. We zullen ons twee weken helemaal onderdompelen in het onderzoeken en experimenteren met als hoogtepunt het schoolfeest op 27 mei! Hopelijk tot dan!

8 mei ’18 – Terug naar de kleuterklas

De kleuters komen al eens op bezoek in het eerste leerjaar en dan mogen de dames en heren van het eerste nog eensop bezoek in de kleuterklas. Juf Nadia werkte rond het thema moederdag en dat was de gelegenheid om zichzelf eens te verwennen of om gewoon te spelen!

 

8 mei ’18 – Spiegelen

Vandaag leerden we in de klas over spiegelingen. We oefenden om elkaars spiegelbeeld te zijn. En het lukte prima!

19 april ’18 – Spelinstuif

 

23 maart ’17 – KOEIEN

Om ons een beetje in de boerderijstemming te brengen, maakten we vandaag koeien met waterverf! 
Kijk eens naar onze mooie kunstwerkjes! wink

 

22 maart ’18 – Jeugdboekenmaand: Op bezoek in de bib

In het kader van de jeugdboekenmaand gingen op bezoek in de bib. We speelden een spel en leerden bij over het thema "Wetenschap en techniek". Eureka!

20 maart ’18 – Brent is jarig!

Feest is de klas want Brent is jarig! Een dikke proficiat kerel!

16 maart ’18 – Voorstelling

Vandaag gingen we kijken en luisteren naar de voorstelling TECH-NIK-NAK en dit in het kader van Wetenschap en Techniek en de jeugdboekenmaand.