23 mei ’18- Neuzen in boeken

Vandaag gingen we nog eens naar de bib. We kozen elk drie boeken en toen we terug in de klas waren deden we de boekendans. We wandelden langs de boeken en op het signaal gingen we zitten bij de boeken waar we bij stonden. We kregen even de tijd om in de boeken te neuzen. Op deze manier ontdekten we al welke boeken ons wel leuk lijkenen welke we dus zeker eens willen lezen. Ook boeken die ons minder aanspraken kwamen we natuurlijk tegen. 

 

22 mei ’18 – Levend programmeren

We leerden dat robots niet zomaar alles kunnen. Je moet ze programmeren. We trokken naar buiten en gingen daar levend programmeren. Een van ons was een robot die we moesten proberen naar het eindpunt de brengen. Stappen naar voor, naar achter, draaien naar links en rechts kon allemaal. We moesten alleen letten op de muren en de lopende band. Best wel moeilijk om de juiste weg te vinden maar het lukte al aardig!

18 mei ’18 – Robots en de eenvoudige stroomkring

We begonnen het project met een leuk verhaal "Franky" van Leo Timmers. Sam is een grote fan van robots en gelooft echt dat ze bestaan. Iedereen in omgeving lacht hem echter hiermee uit. Maar Sam gaat verder en slaagt erin zelf een robot te maken. Franky wordt zijn vriend en samen beleven ze leuke dingen. Maar… Franky wordt verdrietig. Hij wil terug naar zijn familie en vrienden op de planeet waar allemaal robots wonen. Gelukkig komt het ruimteschip hem even later halen en iedereen gelooft Sam in het bestaan van robots. 

De jongens en meisjes van het eerste leerden wat meer over robots. Wat is een robot eigenlijk? Welke soorten robots bestaan er? Hoe werkt een robot? 

We leerden ook een leuk lied: "robot rommelpot". 

Op donderdag en vrijdagnamiddag deden we hoekenwerk. De leerlingen gingen met de juf aan de slag met de onderzoeksvraag "Hoe kan je een lamp doen branden?" We ontdekten dat we een gesloten stroomkring moesten maken met een batterijhouder, een batterij, een lampje en stroomdraden. Toen dit eenmaal goed lukte, gingen we verder op onderoek met de vraag: "Door welke materialen kan de stroom waardoor het lampje brandt?" We kwamen zo bij de isolatoren en geleiders. 

De kinderen in de andere hoeken gingen bouwen met houten blokken en satéprikkers en schuimpjes. De onderzoeksvraag hier was: "Hoe kan ik stevig bouwen en hoe kan ik hoog bouwen?" Verder knutselden ze ook een robot uit papier. Het waren twee leuke en onderzoekende namiddagen! Wordt vervolgd! 

 

14 mei ’18 -Start project TECHNIEK

Vandaag starten we met ons project rond TECHNIEK. We zullen ons twee weken helemaal onderdompelen in het onderzoeken en experimenteren met als hoogtepunt het schoolfeest op 27 mei! Hopelijk tot dan!

8 mei ’18 – Terug naar de kleuterklas

De kleuters komen al eens op bezoek in het eerste leerjaar en dan mogen de dames en heren van het eerste nog eensop bezoek in de kleuterklas. Juf Nadia werkte rond het thema moederdag en dat was de gelegenheid om zichzelf eens te verwennen of om gewoon te spelen!

 

8 mei ’18 – Spiegelen

Vandaag leerden we in de klas over spiegelingen. We oefenden om elkaars spiegelbeeld te zijn. En het lukte prima!

19 april ’18 – Spelinstuif

22 maart ’18 – Jeugdboekenmaand: Op bezoek in de bib

In het kader van de jeugdboekenmaand gingen op bezoek in de bib. We speelden een spel en leerden bij over het thema "Wetenschap en techniek". Eureka!

20 maart ’18 – Brent is jarig!

Feest is de klas want Brent is jarig! Een dikke proficiat kerel!

16 maart ’18 – Voorstelling

Vandaag gingen we kijken en luisteren naar de voorstelling TECH-NIK-NAK en dit in het kader van Wetenschap en Techniek en de jeugdboekenmaand.