ALAAF ALAAF ALAAF !!!

Lieve ouders,

De tijd van zingen en dansen is aangebroken! CARNAVAL!!!
Natuurlijk mogen ze zich dan verkleden in alle mogelijke combinaties en er werd gezongen en gedanst op het zelfgemaakte podium! 
We hebben ook een liedje aangeleerd rond dierencarnaval, met serpentines de hoed van de clown moeten meten, maskers mogen tekenen en natuurlijk ook een zelfgemaakt masker mogen knutselen! Ze moesten eerst zelf twee ogen, een neus en een mond tekenen en daarna uitprikken of uitknippen. Daarna mochten ze het masker versieren zoals ze zelf wilden, ze waren helemaal in hun nopjes toen ze zich daarna mochten verstoppen achter hun masker! 🙂 

Het was ook tijd om even helemaal tot rust te komen tijdens deze drukke periode. Daarom deden we yoga en massage in de klas. Wonderbaarlijk, maar alle kleuters werden helemaal ZEN… 🙂 

In het album ook nog heel wat foto's van het carnavalsfeest die juf Lize heeft gemaakt! 

Fijne vakantie! 
Groetjes,

Juf Lize en juf Nelissa 

Schoolreis

Eindelijk was het zover… SCHOOLREIS!!!
We hadden er enorm naar uit gekeken. 
Rollen, dansen, zingen, klimmen, voetballen, gooien,glijden,… alles was mogelijk in de binnenspeeltijd in Kessenich Alles Kids! 
We kregen 's middags ook lekkere frietjes en een worstje. Ze hebben gesmuld! 
Op de terugweg waren er al heel wat kleuters in gedommeld… 😉 

Het was een heerlijke ravotdag!

Ze antwoordden volmondig JAAA toen ik vroeg of ze er zin in hadden!!!

 

Klik op bovenstaande foto om nog meer foto's te bekijken!

 

De lus

Dag lieve ouders,

Het is al een weer een tijdje geleden dat ik nog iets op de blog heb gezet, mijn excuses hiervoor! Natuurlijk hebben we niet stil gezeten…

De 5-6jarige kleuters van onze klas hebben de lus leren schrijven.
Het begint allemaal met een verhaal over een koning die heel graag wilde leren schrijven om een brief te schrijven naar de koningin en de minister gaat hem dat leren.

Het begint bij het begin:

– goed leren zitten, een juiste schrijfhouding
– de juiste pengreep, het potlood tussen wijsvinger en duim

Ze leren via het verhaal, liedjes en grote bewegingen steeds een nieuw schrijfpatroon aan. Daar zit altijd even wat tijd tussen, maar het is altijd op een hele leuke manier aangebracht.

We gaan altijd van start via hele grote bewegingen, ze moeten de beweging kunnen maken met hun handen/vingers. Hier gebruiken we ons hele lichaam voor. Daarna mogen de kleuters het op het whitebord proberen. We werken altijd van groot naar klein, op het whitebord kunnen ze nog experimenteren met grote bewegingen.

Daarna proberen we het op een A3-blad. Ze mogen nog steeds vrij groot het schrijfpatroon oefenen, fouten maken MAG!!! Héél graag zelfs :-), we leren de kleuters dat ze van foutjes kunnen leren! 

Daarna mogen ze een werkblaadje maken. De koning vertelde in het verhaal dat hij samen met de koningin naar een dansfeest gaat. De koningin wou graag haar jurk nog versieren, maar had geen tijd meer. De koning stond daarom midden in de nacht op om de jurk te versieren met het schrijfpatroon dat hij pas had geleerd! De lus! De kleuters kregen op het werkblaadje ook de jurk van de koningin om deze te versieren met de lus! 

Het was een groot succes bij alle kleuters!

De 4-5jarige kleuters? Die vonden het héérlijk om in de klas te spelen en te ontdekken! Kijk maar mee!

Ook waren NINA en NOA jarig deze week!!! 
Onze twee dames werden 6 jaar!
Dikke verjaardagszoenen!

Lieve groetjes,
Juf Nelissa

 

Kerstparty!

Beste ouders

Juf Marijke en ikzelf willen jullie allemaal een héél gelukkig nieuwjaar wensen! 
Dat 2017 een mooi jaar mag worden met veel lachende gezichtjes! 

We hebben de laatste dagen voor de vakantie nog hélé leuke dagen gehad. We hebben rekenspelletjes gedaan met de dobbelsteen en kerstballen, we hebben goed gewerkt aan ons kaartje en onze knutsel en we hebben een kerstfeestje gehad waar we héél veel lekkere dingen hebben gegeten en gedronken. 
We willen dan ook de ouders héél erg bedanken voor al dit lekkers!!! 

We hebben dan ook even gespeeld in de turnzaal om ons uit te leven 🙂 en daarna hebben ze nog even naar een kerstfilmpje mogen kijken van Winnie de Pooh. Het waren fijne dagen! 

Geniet van de vakantie! 
Dikke knuffels, 
Juf Nelissa 

 

Klik op onderstaande foto om naar het fotoalbum te gaan

20161223_085909

 

De K van Kerst en de S van Sfeer en Samen

Beste ouders,

De Sint is vertrokken naar Spanje, maar de kleuters genieten nog altijd van zijn bezoekje in onze school en zijn heel dankbaar voor alle cadeautjes die hij heeft gebracht. 

Ze hebben nog mogen nagenieten van de magie van de Sint, voordat we overgingen naar de sfeer van Kerstmis. We hebben samen met de kleuters alles van de Sint opgeruimd en we hebben een mooi kringgesprek gehad over de belevingen van de Sint. Daarna vonden ze het tijd om de kerstboom te zetten, want bij sommigen thuis stond hij ook al en overal in de winkels ook…

We zijn begonnen met een brainstorm/mindmap van Kerstmis: Wat weten de kleuters al over Kerstmis en wat willen ze nog weten hierover?
Op deze manier kunnen we goed inspelen op wat de kleuters nog willen ontdekken/speels leren hierover.

Na de brainstorm, had de juf overal versiering voor in de boom verstopt in de hele klas. De kleuters werden per twee gezet en eentje van de 2 werd geblinddoekt. De kleuter die nog kon zien, moest de geblinddoekte kleuter begeleiden naar de kerstballen, slingers of lampjes. Elkaar vertrouwen en samenwerken stond hier centraal.

De kleuters hebben daarna de boom helemaal ZELF opgezet. Uit de doos halen, boom in elkaar steken, takken naar beneden doen, lampjes erin, slingers erin, kerstballen erin en als laatste de piek erop zetten! Ze kregen alleen een stappenplan die ze moesten af 'lezen', zodat ze alles in de juiste volgorde deden.

We hebben al kerstverhaaltjes verteld en elke keer mogen de kleuters zelf iets aanduiden in het prentenboek, dat woordje mogen ze klappen in stukjes en eens kijken of ze de eerste beginletter kennen… Vooral de letter K en de S.

Geniet van onze gezellige kerstsfeer in de klas…
Meer foto's volgen nog!

Lieve kerstgroetjes,
Juf Nelissa

Klik op onderstaande foto om naar het fotoalbum te gaan van Kerstmis.

20161208_113412

O wie klopt daar kinderen…

Lieve ouders,

De kleuters hadden bij juf Marijke al héél veel leuke dingen gedaan rond gevoelens en daarna zijn ze over gegaan naar thema Sinterklaas…
Want ze vonden het wel héél spannend, MAAR dat was niet nodig! 
Want onze Sinterklaas is een kindervriend en we hoeven helemaal niet bang te zijn van de Sint of zijn pieten. In tegendeel! 🙂 

Daarna kwam ik nog een weekje in de klas terwijl de kleuters de magie van Sinterklaas al volop beleefden…

De kleuters wilden graag gooien met cadeautjes… dan doen we dat toch? 
We maakten een grote buis vast aan de verdieping en daar mogen ze dan cadautjes in gooien, zodat ze beneden aankwamen… Uiteraard leerden ze om gericht te gooien.

Maar hoe kwamen ze aan die cadeautjes? We gingen opzoek in de klas… maar dat zag er niet uit als een cadeautje. De kleuters hadden inpakpapier nodig…
We maakten samen een inpakhoek en ze leerden hoe ze moesten inpakken, maar ook in de hoek werd een stappenplan opgehangen.
Plakband nemen, meten hoeveel papier ze nodig hebben, strikje maken,…
niet evident voor een 4-5jarige, maar ze hebben het uitstekend gedaan!

De kleuters gaven ook aan dat ze graag wouden bakken. We maakten een bakhoek, waar ze moesten wegen, proeven, bakken,…
We maakten neppepernoten met speeldeeg die ze konden gebruiken, daarna maakten we in de klas ook échte pepernoten.

Hmmmmmm… ze waren heerlijk!

Als laatste kwam de Sint met zijn pieten op bezoek! 
Met hun mooie kroon hebben ze gedanst en gezongen voor de Sint.
In de klas stonden cadeautjes klaar… 

Wat een fijne tijd… tot volgend jaar lieve Sint en pietjes!

Groetjes,
Juf Nelissa

Klik op 1 van de 2 onderstaande foto's om naar het fotoalbum te gaan van Sinterklaas.

20161129_133217 20161129_093132

 

  

Hiep hiep hoera voor Febe!

HIEP HIEP HOERA VOOR FEBE!!!

Febe is 5 jaar geworden!

Proficiat lieve meid! 

Klik op onderstaande foto om meer foto's te zien! 

20161110_115439

 

17-23 november Gevoelens/Sinterklaas

Wist je dat Sinterklaas een tijdelijke logeerkamer heeft in onze school? En dat we daar elke dag een bezoekje brengen en er brieven ontvangen van de Sint.

Maandag hadden de juffen ( na een telefoontje van de Sint aan de directie of hij mocht komen slapen in de school) de logeerkamer in orde gebracht.Dinsdag gingen de kleuters kijken naar het bed,kleding ,versieringen.. van de Sint kijken.Woensdag was er een brief met de vraag om de kamer mooi te versieren met slingers en tekeningen.Wat we natuurlijk gaan doen.Er lag ook een tas met een echt pietenpak wat we eens goed hebben bekeken

We kleurden,tekenden en vervden ook over de Sint en leerden een leuk versje dat we gaan voordragen als de Sint op bezoek komt in de zaal.

Eerst leerden we ook nog over verschillende gevoelens.Meer hierover hoort u op de schoolrijpheidsdatum.Dit thema gaat later nog eens aan bod komen want we zijn er niet mee klaar.

Wouter kabouter op bezoek…

Beste ouders,

Voor de vakantie kwam Wouter Kabouter op bezoek bij ons in de klas.
Het was een aangename verrassing! Hij liet steeds een briefje achter voor de kleuters waarop hij zich voorstelde en waarop hij vertelde wat hij kwam doen.

De eerste dag had hij volgens enkele kleuters in de klas zijn schoenen niet afgeveegd en had hij een heel spoor achter gelaten, hij was onderweg zijn mutsje verloren en er lag een briefje bij.

Wouter Kabouter vroeg of wij hem wouden helpen, hij was op bezoek geweest in onze klas en zag dat wij allemaal leuke dingen deden in deze klas en zoveel leerden, dat wou hij ook!
Hij vroeg dus of de kleuters hem veel dingen konden leren, want als hij héél slim was mocht hij op kabouterexamen gaan en als hij slaagde was hij een volwassen kabouter geworden!
Natuurlijk wouden de kleuters hem graag helpen! WK vroeg een slaapplekje en die maakten de kleuters helemaal zelf, WK vroeg informatie over het bos en paddenstoelen en ook dit hebben ze gedaan! We gingen zelf naar het bos om alles te ontdekken en we vonden paddenstoelen. We leerden WK ook een eetbare paddenstoel kennen, namelijk de champignon! De kleuters proefden, ze vonden dat het naar klei proefden! 🙂
Wouter Kabouter zorgde ook nog eens eens voor een verrassing, er kwam als dank een mama speciaal naar de klas om eens een mooi kabouterverhaal te vertellen!

Wouter Kabouter kende na een week al zovéél dat hij al op examen mocht en raad eens?

Hij was geslaagd! Hij had al een lange baard en hij was pas een kaboutermeisje tegen gekomen waarvoor hij kriebeltjes had in zijn buik…
Toch vroeg hij of we het kabouterhuis wouden laten staan in de klas, zodat hij toch nog eens kon terugkomen…

Spannend hé? Volg maar mee met de foto's!

Lieve groetjes,
juf Nelissa en Wouter kabouter

14963578_10209460874053220_1900898038_o14954376_10209460873853215_1817701144_o

Het eerste briefje…
Het was donker in de klas en op de grond kon je een spoor vinden van iemand héél klein.

14964159_10209460874333227_1354339640_o 14895431_10209460874013219_1258138700_o

We bespraken of het iemand klein of groot was en we gingen het ook vergelijken met onze eigen voeten. We namen onze eigen schoenen, zelfs voeten, als meetinstrument.
Ja, we waren het erover eens dat hij veel kleiner was als ons!

14907717_10209460873973218_1018560661_o14895611_10209460874853240_1369682497_o

Ook in de kring konden ze er geen genoeg van krijgen en ze moesten eerst nog een half uur zoeken in de klas of WK zich toch niet ergens had verstopt…
Niks gevonden te hebben, bespraken we in de kring samen hoe groot WK zou zijn en hoe hij eruit zou zien,…

14923061_10209460871493156_36581558_o 

Daarna mochten ze tekenen hoe volgens hun WK eruit zag.

14963566_10209460871453155_2087901739_o
Tweede briefje…
Hij vroeg ons of we een kabouterhuisje konden maken, zodat hij 'snachts goed slapen in de klas.
Vooraf bespraken we wat we allemaal nodig hadden, het was duidelijk dat we héél veel takken, blaadjes, eikels,… nodig hadden!
Op naar het bos dus…
Per 2 kregen ze een mandje of een bak mee, het was dus de bedoeling dat ze moesten samenwerken. Uiteraard was dit niet altijd even gemakkelijk, maar Wouter Kabouter (alsook de juf) vinden het belangrijk dat we ook konden samenwerken!

14970848_10209460871813164_616377300_o 14964104_10209460868093071_1807477095_o14971064_10209460872013169_402228650_o

14881362_10209460868053070_681303376_o14958106_10209460871933167_767644708_o

14958900_10209460868213074_544433176_o 14958181_10209460868133072_1911809245_o

Ijverige kaboutertjes opzoek naar bruikbaar materiaal..

14964091_10209460868253075_354226563_o14895411_10209460868293076_180956776_o

Terug aangekomen in de klas: vuile handen + heel veel materiaal

14894594_10209460867973068_1646008861_o

We bespraken nadien hoe het was gegaan en wat we allemaal hadden gevonden, ook hier werden alle materialen gesorteerd. Stokken, stenen, blaadjes en vruchten apart.
Ook vergeleken we alles met elkaar: welke stok is het langste? Wie kan er een zware steen nemen? Welk blaadje is het grootste?

14964217_10209460863012944_590583709_o

Een kabouterhuisje maken… hoe beginnen we daaraan?
Voor de duidelijkheid: alles is door de kls verzonnen en gemaakt (enkel de hete pistoollijm werd door mij gebruikt, kls gaven aan wat er moest geplakt worden.)
Zo kwamen ze er ook achter dat niet alles bleef plakken en dat sommigen dingen niet lukten,…
TECHNIEK!!!

14924024_10209460858492831_1715828380_o14923839_10209460854412729_1035355655_o14964052_10209460856452780_589611886_o 14958056_10209460851252650_1961857126_o 14954374_10209460862452930_1713926779_o

14964036_10209460853612709_198604969_o 14922906_10209460862692936_806332289_o 14923004_10209460863252950_373045002_o

14895639_10209460856212774_1272871226_o 14895599_10209460858972843_2049691454_o 14895554_10209460862652935_141130802_o

Rhune wou een schommel maken, hij zocht touw (hier:pijpenragers) en maakten een schommel: 'Juf kun je dit houtje hier tussen in vastmaken?'
Ebe vond het een geweldig idee! 🙂

14894466_10209460859212849_1233539462_o

14971117_10209460786451030_797964621_o

Uiteraard mochten we er nadien mee spelen met kleine neppe kaboutertjes.
Net voordat de school gedaan was, maakten we het terug klaar voor Wouter kabouter die 's nachts op bezoek kwam.Elke ochtend was er iets veranderd in het kabouterhuis…
(Kleuters namen zelf ook spulletjes mee voor erin te leggen)

 

14963485_10209460851652660_1072075181_o

We ontdekten een eetbare paddenstoel, een CHAMPIGNON!
We roken, proefden, sneden, voelden,…

14963464_10209460848892591_1568202715_o 14958204_10209460850972643_422251795_o 14923121_10209460848372578_533518173_o 14924043_10209460849052595_669896292_o

14895459_10209460848012569_1249339354_o 14958204_10209460849572608_222547068_o

Als verrassing had Wouter kabouter een mama uitgenodigd om een verhaal te komen vertellen!
Wow, dat vonden ze leuk! Wat kon die kabouter toch wel niet allemaal regelen…
Nogmaals een dikke dankjewel aan de kaboutermama!!! 🙂

14959019_10209460848932592_451625665_o 14895477_10209460847932567_558213160_o14959028_10209460849332602_160519158_o

En of ze het leuk vonden…

 

Natuurlijk speelden ze ook in de hoeken rond het thema:

  14970992_10209460871893166_846255282_o 14971048_10209460862612934_653130991_o

14970882_10209460858732837_1362944970_o 14964272_10209460874693236_702330971_o14971101_10209460785771013_1997893843_o 14895649_10209460786091021_178116565_o14964060_10209460786211024_1620244242_o14963568_10209460788931092_747950368_o

14964121_10209460790011119_904240177_o14923913_10209460790091121_101053532_o 14895557_10209460790731137_804514855_o

14963462_10209460786171023_1424412346_o 14959102_10209460862372928_257855818_o14959089_10209460871613159_1056300164_o 14923122_10209460789451105_1490919354_o

14954421_10209460851492656_10378560_o14954444_10209460851972668_2145925691_o

We maakten samen een grote kaboutervloerpuzzel!
Samen is altijd leuker als alleen!

14963581_10209460856412779_2094323700_o14954528_10209460853412704_1691439914_o

Ook krijgen we enkele vrijdagen een uurtje muzische vorming van juf Annelies!
Ze mogen hier met muziekinstrumentjes spelen (begeleid spelen), dansen, zingen,…

 

Fijne vakantie!
 

13-19 oktober thema fruit

Om het thema te starten brachten alle kleuters een stuk fruit mee naar school.Er was al heel wat variatie. We bespraken het fruit , vergeleken het ,benoemden de delen van het fruit en keken waar we het meeste, minte of evenveel van hadden.

We gingen naar de winkel met de opdracht fruit kopen wat we nog niet in de klas hadden.We proefden het fruit en daarna deden we een blinddoekspelletje " welk fruit proef je".We stopten ook fruit in een voeldoos en probeerden door de vorm het fruit te herkennen.

De reuzen maakter een rijmblaadje bv tikke takke teer , ik rijm op…peer. Ook schreven en kleurden ze een fruitkorf.

De kabouters stempelden met oorstokjes een fruitkorf en tekenden evenveel appeltjes in de boom als bij het voorbeeldje.

Natuurlijk vertelden we elke dag een fruitverhaaltje en leerden we een fruitliedje.

Het begrip een meer werd ook aangebracht.Zo weten de kleuters nu dat je moet bij doen bij meer.