Gegroet ridders en jonkvrouwen

Gegroet mama’s, papa’s en anderen

Waar moeten we beginnen? We hebben zooooooveel gedaan dat we het bijna niet kunnen opsommen.
Toch nemen we jullie mee terug naar de Middeleeuwen! Zijn jullie klaar?

Een thema begint met een brainstorm en kleuterleervragen. We denken na wat we AL weten en wat we nog WILLEN weten. Op het einde van het thema kijken we dan terug of we de kleuterleervragen allemaal kunnen beantwoorden. 

Het begon allemaal met die ene brief van koning Goedhart… Het was een ‘gekogelde’ brief volgens Seppe, dus hij moest wel echt zijn geweest! De koning vroeg de kleuters om hulp. Zijn ridders zijn vertrokken want die waren bang, hij is opzoek naar nieuwe ridders en jonkvrouwen. Daar hadden onze kleuters reuze zin in!!! MAAR ze konden geen ridder worden zonder kasteel…
We gingen dus opzoek: hoe ziet zo’n kasteel eruit? De ipad en de boeken hielpen ons hierbij. Nieuwe woorden kwamen aan bod: kantelen, ophaalbrug, kijkgaten, kogelgaten, gracht, burcht,…
We begonnen eraan… ons eigen kasteel!!!
Uitmeten, samenwerken, nadenken, problemen oplossen, verven met een roller,… er kwam héél wat bij kijken en dit hebben ze allemaal zelf gedaan! Ze hebben de opbouw tot afbraak helemaal mee gemaakt.

We deden een waarneming waar de kleren van de ridder werden besproken en werden waargenomen. In het spel leerden de jonkvrouwen hoe ze hun feesttafel moesten dekken.
De kleuters kropen in de huid van stoere en lieve ridders, want ze hebben LEREN vechten tegen draken. De eerste week moesten ze het nog zonder zwaard doen, daarna hebben ze geleerd hoe ridders vechten met een zwaard. Ze hebben dit daarna mooi toepast in het spel, geen ENKELE ridder sneuvelde meteen… 🙂  De dames werden mooie jonkvrouwen, die leerden weven, hun haren mooi maken en die heerlijke feestmaaltijden klaarmaakten! 

We deden buiten een middeleeuwse dans. Dit was echt genieten!
Het liedje van ridder martijn en ridder koen was ook een hit in de klas.

Elke middeleeuwse familie (Ja, wij zijn de kikkerfamilie) had vroeger een VLAG. Hieraan kon je zien van welke stand of familie je was. Wij maakten er ook één. Ze kozen de leeuw als symbool. Ze tekenden de leeuw zelf met hulp van de ipad en werkten daarna samen de vlag af. We hingen hem op in de klas, zo kon de familie van de ‘rode draak’ zien dat ze niet met ons moesten sollen!!!!

Natuurlijk was het ook moederdag, dus we maakten intussen ook zeepjes. Deze hebben ze zelfgemaakt en mochten zelf kiezen welk vormpje ze gebruikten. Bij juf Marijke maakten de kleuters het gekleurde kommetje helemaal zelf met papier marché!!! 

We gingen ook naar de waterburcht in Pietersheim waar we een echt kasteel bezochten, de ophaalbrug zagen, de burcht, de gaten van de kanonnen, op de uitkijktoren mochten gaan staan,… We hebben in de namiddag ook nog mogen spelen in de speeltuin.  Dit was werkelijk een SUPER BELEVENIS!!!!

Geniet van alle foto’s ( het zijn er véééél, kiezen is verliezen 🙂 ), wij hebben in ieder geval erg genoten!!!!
(Ja, de juffen ook! :-))

 

Middeleeuwse buiging, 
Juf Nelissa

Klik LINKS voor de foto's van het HELE thema
Klik RECHTS voor de foto's van het bezoek aan de waterburcht